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2024
*ALTEFABRIK, PAGE #2: MIRROR MIRROR ON THE WALL, Rapperswil (SG), Switzerland
2023
ZKM | Zentrum für Kunst und Medien – Renaissance 3.0, Karlsruhe, Germany
Ars Electronica Festival – Who Owns the Truth? Linz, Austria
2022
Sehnerv Medienkunstpreise (Media Art Awards) 2022 – Shortlist, Bern, Switzerland
HEK (House of Electronic Arts) – Performing Traces, Basel, Switzerland
Seed 2.0 – Art for a Sustainable Future – grand tour, Budapest, Warschau, Taipei, Tokyo and Rheinfelden Baden
2021
Frac Alsace – Transmergence #02 “Entre Nous”, Sélestat Cedex, France
2020
Kunstmuseum Reutlingen – GENERATE! FESTIVAL, Symbiotic Distortion live AV performance, Reutlingen, Germany
2019
HEK (House of Electronic Arts), Symbiotic Distortion live AV performance, Basel, Switzerland
NOISELAB Festival Berlin, Symbiotic Distortion live AV performance, Berlin, Teufelsberg, Germany
2018
Kunstverein Freiburg – Talk to me, Freiburg, Germany
HEK (House of Electronic Arts) – Die Form des Klangs, Basel, Switzerland
Kunsthaus Zofingen – KUNSTWORT & BILDTEXT, Zofingen, Switzerland
2017
Kunsthalle Basel – OOO Object Oriented Ontology, Basel, Switzerland
Kunstraum LLC, DEMO DAY, New York, USA
DOCK Archiv Diskurs- und Kunstraum, Transformat Kleinbasel, Basel, Switzerland
Kunstraum Aarau, Signs Fraction, Aarau, Switzerland
2015
ANGE(SE)HEN – GESICHTER EINER STADT, Basler Münster/ Cathedral, Switzerland
Art Market Budapest (represented by ARTspaceSWITZERLAND), Hungary
Critical Make – turning functionality, HEK (House of Electronic Arts), Basel, Switzerland
2014
Hebel_121, solo exhibition in Basel, Switzerland
2013
Ma(r)king Territories, HEK (House of Electronic Arts), Basel, Switzerland
Ausstellungsraum Klingental, Insert: Stall, Basel, Switzerland
WRO 13th Media Art Biennale in Wrocław, Poland
2012
Hidden/Obvious, HEK (House of Electronic Arts), Basel, Switzerland
2011
Wildwuchs Festival, Kaserne Basel, Switzerland
Digital Art Exhibition «MIC Exhibition 2011–plot_point_position», Auckland, Neuseeland
2010
EXHIBIT! – SCENOGRAPHY IN EXHIBITION DESIGN, 3rd International Scenographers› Festival IN3 FHNW, Basel, Switzerland
DE
Michel Winterberg bevorzugt in seiner künstlerischen Praxis die Verwendung von interaktiven Video- und Klanginstallationen sowie animatronischen Elementen. Seine Bandbreite erstreckt sich von kleineren Mixed-Media-Objekten mit Displays und elektronischen Komponenten bis hin zu immersiven interaktiven Videoinstallationen oder audiovisuellen elektronischen Musikperformances.
Er versteht den interaktiven Dialog als ein Wechselspiel zwischen Materialität, Medialität und dem Menschen, wobei er sich als Teilhaber einbezieht. Sein Schwerpunkt liegt auf dem Zusammenspiel zwischen Mensch, Umwelt und Technologie.
Seine Werke sind unter anderem in der Sammlung vom ZKM | Zentrum für Kunst und Medien in Karlsruhe, DE und des HEK (Haus der Elektronischen Künste) in Basel, CH repräsentiert.
Michel Winterberg (*1972 Basel, wohnt und arbeitet in Basel) verarbeitet seine künstlerischen Fragestellungen bevorzugt in interaktiven Video- und Klanginstallationen. Dabei kreist seine Auseinandersetzung immer wieder um Fragen einer Neuordnung des Sinnlichen und um einen interaktiven Dialog mit dem Betrachter. Diese Auseinandersetzung mit Fragen zum interaktiven Dialog bezieht Winterberg aber nicht nur auf digitale Mittler. Er findet sich vielmehr selbst als Teil der Handlungszusammenhänge des Urbanen wieder, bei dem Dinge, Materialität, Medialität und Menschen in komplexen Assemblagen interagieren. Seine Sensibilität für die Handlungsträgerschaft von nichtmenschlichen Akteuren nutzt der gelernte Elektromechaniker und studierte Prozess-Designer, um in künstlerischer Auseinandersetzung auch mit Dingen und deren Materialität in einen Dialog zu treten. Michel Winterberg befasst sich seit den frühen 90er Jahren mit elektronischer Musik und Sounddesigns. Er ist Eidg. Diplomierter Elektromechaniker und absolvierte einen Bachelor of Arts in Prozessgestaltung am Institut HyperWerk, der Hochschule für Gestaltung und Kunst FHNW in Basel. Seit 2013 ist er technischer Leiter am HeK (Haus der elektronischen Künste Basel). Seit 2010 stellt er regelmässig in der Schweiz und Europa aus. (Text: Ben Pohl)
EN
Michel Winterberg prefers to use interactive video and sound installations as well as animatronic elements in his artistic practice. His spectrum ranges from smaller mixed-media objects with displays and electronic components to immersive interactive video installations or audiovisual electronic music performances.
He understands the interactive dialogue as an interplay between materiality, mediality and the human being, whereby he involves himself as a participant. His focus is on the interplay between people, the environment and technology.
His works are represented in the collection of the ZKM | Centre for Art and Media in Karlsruhe, DE and HEK (House of Electronic Arts) in Basel, CH.
The work of Michel Winterberg (*1972 Basel, lives and works in Basel) mostly consists of interactive video and sound installations. He constantly questions the reordering of the sensuous matter and the interactive dialogue with the viewer. However, Winterberg’s questions on these conversations do not only revolve around digital mediators. Rather, he finds himself as part of the urban context, in which things, materiality, mediality and people interact in complex ways. The trained electromechanic and process designer uses his sensitivity for the non-human actor to enter into an artistic conversation with things and their materiality. Michel Winterberg has been working with electronic music and sound design since the early 90s. He holds a federal diploma in electromechanics and completed a Bachelor of Arts in in process design at the HyperWerk Institute of the Academy of Art and Design FHNW in Basel. Since 2013 he has been technical director at HeK (House of Electronic Arts Basel). Since 2010, he has regularly exhibited in Switzerland and Europe.
(Original German text: Ben Pohl)